Matryca [Prześwit]

powrót

Spektakl taneczny Pawła Grali „MATRYCA [PRZEŚWIT]”

 

Reżyseria/choreografia: Paweł Grala

Wykonanie/choreografia: Joanna Jaworska, Michał Ratajski

Muzyka: Maciej Maciaszek

Scenografia: Agnieszka Zawartko

 

Szary beton, ciąg niewielkich okien, typowe M2, które swoim rozmieszczeniem jest identyczne ze wszystkimi w tym pionie. Plan mieszkania stanowi formę dla rytmu funkcjonalnego ruchu codzienności, wyznacza jego trajektorie i ogranicza go w swojej przestrzeni. Podobnie konstrukcja ciała determinuje określone sposoby wyrażania emocji. Spektakl w swojej formie ma stanowić rzeźbę codzienności, w której wymiennie dochodzi do zbliżania i oddalania się w relacji z drugim człowiekiem. Dwa ciała w ograniczonej przestrzeni dzielą ją i wiążą, są wobec siebie, obok siebie, ze sobą. Dzięki repetycji, transowości oraz architektonice ruchu tworzą rzeźbę, która zaczyna rezonować na takie pojęcia jak: bliskość, brak, miłość, tęsknota.

Matryca - to eksperyment na żywym spektaklu, to wnikanie improwizacji w szczeliny jego struktury, reinterpretacja go od wewnątrz w obecności widza. To próba ujęcia podobieństwa schematów codziennego ruchu, a jednocześnie dostrzeżenia różnicy w wyborach autonomicznej jednostki.

Paweł Grala to choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2009-2016 roku tancerz zespołu Pracownia Fizyczna Jacka Owczarka. W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym. W celu zgłębiania wiedzy i doświadczeń zainicjował powstanie kolektywu „Czas Na Nic” oraz stworzenie Przestrzeni Improwizacji Osobistej - KIPISZ

Spektakl „Matryca” została m.in. laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”

 

W blokowisku, jak w wielkim ulu, często kryją się na „swoim kwadracie”  anonimowi ludzie, wyizolowani, obcy sobie. W każdej takiej „maszynie do mieszkania”, za każdą ścianą oddzielającą jedno m2 od drugiego, rozgrywa się jakaś niepowtarzalna historia, tworzy się współczesna betonowa legenda miejska. Gdyby można było odsłonić część tych tajemnic ukazałaby się nam obraz identycznych przestrzeni, kryjących nieidentycznych ludzi. Grala wydaje się czynić ten beton przezroczystym albo rozszczelnionym tak, byśmy mogli podejrzeć co kryje się „we wnętrzu”. W prześwicie dociera do nas z całą swoja mocą obraz, w którym ujawnia się przestrzeń duszy.

Anna Banach, „Taniec”, nr 3/2017(28)

 

Grala posługuje się bardzo radykalnym językiem. jego choreografia jest chorografia mikrobodźców. Początkowy "nietaniec" przeistacza się w bardzo ekspresywną formę, w opowieści pełną ruchu , której towarzyszy płynąca jakby obok muzyka "bez rytmu". Matryca[Prześwit] nie jest natomiast jedynie wypowiedzią o efektywności ruchu i działaniu człowieka w przestrzeni; przede wszystkim jest próbą pokazania w skali mikro pewnego makroobrazu emocji.

Monika Wąsik, „nietakt”, nr 1-2/2018

 

czas trwania: 0:40h
cena biletu: 60 zł

Kup bilet
powrót
© Copyright 2015 by Teatr Jaracza | All right reserved
Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118 Olsztyn, tel. 89 527 58 59
Projekt i wykonanie: Artneo.pl