powrót

Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce „RAVENSBRŰCK. MIASTO KOBIET”

Spektakl na podstawie wspomnień „I boję się snów” Wandy Półtawskiej.

 

Adaptacja i reżyseria: Zbigniew Brzoza

Scenografia i kostiumy: Wojciech Żogała

Operator: Jacek Taszakowski

Operator drona: Łukasz Lewenda
 

Występuje: Barbara Prokopowicz

 

Jak wyglądało życie tysięcy więźniarek z całej Europy, zamkniętych za ceglanymi murami? Polki i Żydówki. Cyganki i Norweżki. Katoliczki i ateistki. Działaczki ruchu oporu i arystokratki. Nauczycielki i prostytutki. Stare i młode. Polityczne i kryminalne. Gazowane, rozstrzeliwane, torturowane, bite, głodzone. Spektakl „Ravensbrűck. Miasto kobiet” nie ma jednak przywoływać katalogu popełnionych w obozie okrucieństw. To przede wszystkim opowieść o dobroci, solidarności, heroizmie sile ducha kobiet, która pozwoliła im przetrwać i zachować godność.

Obozowa codzienność kobiet widziana oczami harcerki z Polski, konspiratorki, ofiary eksperymentów pseudomedycznych.

 

Świetnie zagrany, przejmujący, a jednocześnie pozbawiony emocjonalnego szantażu czy nadmiernie ideologizującej retoryki. […] Gdyby tę historię wzięła na warsztat jakaś inna aktorka, mogłoby to wypaść nieznośnie. Ale ten spektakl to monodram Barbary Prokopowicz, aktorki Teatru Polskiego w Poznaniu, która swoją bohaterkę niebywale uczłowiecza. Począwszy od tego niepozornego wejścia na scenę, kurczowego trzymania torebki, po subtelne zawieszenia głosu, pauzy - Prokopowicz pokazuje kobietę z krwi i kości, ze wszystkimi jej przywarami i małostkami. Portretuje heroizm bohaterki, to oczywiste - ale nie boi się także pokazywać jej przywar i poczucia humoru. […]

To wielka rola.

Stanisław Godlewski, „Nowy monodram w Teatrze Polskim. Na podstawie wspomnień Wandy Półtawskiej, przyjaciółki Jana Pawła II”, „Gazeta Wyborcza – Poznań”, 27-12-2018

 

Brzoza, jak żaden inny polski reżyser, potrafi mówić o naszej historii bez nienawiści, wydobywając z niej wszystkie niuanse, ambiwalencję i niejednoznaczność. Dzięki niemu oraz Prokopowicz powstał znakomity, wzruszający spektakl, który powinien stać się programem obowiązkowym w ramach edukacji obywatelskiej i przysposobienia do życia w złożonym świecie. […]

Ten minimalizm środków inscenizacyjnych i aktorskich pozwolił stworzyć przejmujące przedstawienie o wielkości i podłości człowieka – kobiety. Półtawska w swojej książce przytacza słowa testamentu, jaki napisały jeszcze w czasie wojny dla potomności więźniarki z Ravensbrück. […] W tym testamencie więźniarki „proszą, aby w ramach odszkodowań, jakie państwo polskie uzyska od Niemców, uwzględniono ich wolę. Była ona taka: założyć szkołę, wielki zakład wychowawczy dla kobiet, który będzie wychowywać takie kobiety, które nie dopuszczą do wojny i zbrodniczych eksperymentów na ludziach”. Niestety testament ten do dziś pozostał niezrealizowany...

Joanna Ostrowska, „Testament „króli””, www.teatralny.pl, 21.01.2019


czas trwania: 1:50h
cena biletu: 60 zł

Kup bilet
powrót
© Copyright 2015 by Teatr Jaracza | All right reserved
Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118 Olsztyn, tel. 89 527 58 59
Projekt i wykonanie: Artneo.pl