Punkt Zero: Łaskawe

powrót

„PUNKT ZERO: ŁASKAWE” WG JONATHANA LITTELLA I WASILIJA GROSSMANA
Teatr Provisorium (Lublin)

scenariusz i reżyseria: Janusz Opryński
muzyka: Rafał Rozmus
scenografia: Jerzy Rudzki
kostiumy: Monika Nyckowska
wizualizacje: Aleksander Janas / kilku.com
światło: Jan Piotr Szamryk
dźwięk: Jarosław Rudnicki

obsada: Eliza Borowska, Agata Góral, Jacek Brzeziński, Sławomir Grzymkowski, Artur Krajewski, Łukasz Lewandowski

 

Od Teatru:
Odważamy się opowiedzieć historię Maxa Aue, historię kata, historię niemieckiego oficera, historię członka elitarnej grupy nazwanej „mistrzami śmierci”, który brał czynny udział w Zagładzie Żydów. Tak, trzeba odwagi, by opowiedzieć ten burzliwy los wykształconego Europejczyka, który uwierzył w „sens swojej pracy”. Odwaga jest także potrzebna do tego, by jeszcze raz próbować „mówić ze sceny” o Zagładzie. Jak mówić? Czy jest sens wracać do tego co niewyobrażalne? Właśnie niewyobrażalne należy umieć sobie wyobrazić – o tym przypomina nam Zygmunt Bauman w „Nowoczesności i Zagładzie”.

 

Przedstawienie zagarnia widza bez reszty kreacją głównego bohatera, wartkim montażem, okrucieństwem słów, symboliką obrazów. To się nawet za łatwo, za szybko ogląda, bo sens tego, co naprawdę widzimy i czego słuchamy, dociera z opóźnieniem. I tak ma docierać. Opryński intuicyjnie odnalazł teatralny ekwiwalent uwodzicielskiej i przeklętej lekkości narracji Littella. Tylko że potem (tak samo jak z książki) nie można wyjść z tej historii bezkarnie. […] Przedstawienie Opryńskiego jest […] pełne, cielesne, muzyczne i wizualne, tezy Littella dotyczące technologii Holokaustu są tu rozpisane na sytuacje, wpasowane w konkretną przestrzeń. Ale nie mogę pozbyć się wrażenia, że Janusz Opryński dalej szuka na scenie jednego kluczowego punktu, metafizycznej kropki, w której z aktorem, ze słowem, z obrazem może stać się podczas spektaklu coś nieobliczalnego i kluczowego. Że akurat w tym punkcie ujawni się Niewypowiedziane. Nagle zrozumiemy, po co to wszystko było i co o tym myśleć teraz, po tylu tezach, jakie już przez 80 ostatnich lat sformułowano na temat Zagłady.

Łukasz Drewniak, „K/96: Komora”, www.teatralny.pl

 

Zdumiewające, że z olbrzymiej powieści Littella udało się Opryńskiemu zbudować scenariusz na dwie i pół godziny spektaklu, do tego wartki, zrozumiały i komunikatywny. […] Odmalowuje to, co w „Łaskawych” najważniejsze. Sposób funkcjonowania nazistowskiego systemu Zagłady, opracowanego aż do doskonałości, chwilę zarażenia najczystszym złem i przyjęcia go niczym wyznanie wiary. Wreszcie złączenie historii Maksa i jego siostry Uny (Eliza Borowska) z opowieścią o Orestesie i Elektrze wziętą z „Orestei” Ajschylosa. […] Wszystko to w lubelskim przedstawieniu jest gęste, do dna intensywne.

Jacek Wakar, „Punkt Zero: Łaskawe to jedno z najważniejszych przedstawień ostatnich lat w Polsce”, www.gazetaprawna.pl

 

21.03.2018, ŚRODA, GODZ. 19:00, SCENA DUŻA,  czas trwania - 2:05h

Ceny biletów: strefa I 100 zł/ strefa II 90 zł/ strefa III 80 zł

powrót
© Copyright 2015 by Teatr Jaracza | All right reserved
Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118 Olsztyn, tel. 89 527 58 59
Projekt i wykonanie: Artneo.pl