Ślub

powrót

WITOLD GOMBROWICZ „ŚLUB”
Teatr Współczesny w Szczecinie / Teatr im. Jana Kochanowskiego (Opole)

reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
reżyseria światła: Krzysztof Sendke

obsada: Grzegorz Młudzik, Joanna Matuszak, Grzegorz Falkowski (gościnnie), Jędrzej Wielecki, Magdalena Maścianica, Arkadiusz Buszko, Michał Świtała

 

Od Teatru:
Obsypany deszczem nagród „Ślub” Anny Augustynowicz to przewrotna partytura teatralna na maski, gęby i pupy. Jej główny bohater, Henryk (gościnnie Grzegorz Falkowski, aktor Teatru Powszechnego z Warszawy), wraca we śnie w rodzinne strony. Jakież czeka go rozczarowanie, kiedy świat, w którym żył, jawi się całkiem na opak, a narzeczona Mania jest „dziewczyną do posługi”… Czy obiecany Henrykowi ślub jeszcze jest możliwy?

 

Dzięki skondensowaniu i uniwersalizacji oryginalnej treści „Ślubu” Augustynowicz udało się stworzyć bardzo aktualny spektakl o tym, jak wszyscy dziś przed sobą gramy, starając się uchodzić za „najlepsze wersje siebie”, które bez przeszkód realizują wszystkie plany i odhaczają zadania na checklistach. To ważny głos w tożsamościowym dyskursie rozwijającym się na fali poradników o panowaniu nad każdym aspektem życia oraz rosnącej potęgi wirtualnej rzeczywistości, epatującej zdjęciami pięknych uśmiechniętych ludzi, którzy dzień zaczynają ćwiczeniami z osobistym trenerem, a kończą kolacją z czarnym kawiorem.

Agnieszka Moroz, „Grożenie paluchem, zaklinanie słowem”, www.dziennikteatralny.pl

 

To jedno z najwybitniejszych odczytań tego dramatu. Klasą i jakością może być porównywane ze spektaklem Jarockiego. […] Genialność tego spektaklu polega na jego klarowności, konsekwencji (to Anna Augustynowicz) i świetnym aktorstwie (tu zwłaszcza Grzegorz Falkowski). Augustynowicz, w przeciwieństwie do wielu reżyserów, nie odczytała tego utworu jako dramatu politycznego. Potraktowała go raczej jako znakomitą partyturę o sile teatru i wyobraźni, ale też odpowiedzialności za słowo, które stwarza określoną rzeczywistość. […] Dla Henryka ta opowieść jest rodzajem wyzwolenia, pokonania własnych fobii, dramatem osobistym, rozpisaniem na role wewnętrznych konfliktów, kompleksów, namiętności. Jego duszę rozdzierają sprzeczne pragnienia. […] Falkowski jako Henryk stworzył wielką kreację, przez dwie godziny ma całkowite panowanie nad widzem, wiedzie z nim pasjonujący dialog o sile teatru, ale też sile wyobraźni, destrukcyjnej i kreacyjnej roli słowa.

Jan Bończa-Szabłowski, „Odgadnąć sens snu, czyli znakomita realizacja Gombrowicza”, „Rzeczpospolita”, 3 kwietnia 2017

 

Gombrowicz jak z partytury, odświeżony błyskotliwie z muzyczną precyzją właściwą reżyserce Annie Augustynowicz. Oczyszczony z historycznych aluzji spektakl o tym, jak język stwarza rzeczywistość.

Witold Mrozek, „Rok 2016 w teatrze: katostandup, komando kobiet i spektakl, który wygania cię na ulicę”,„Gazeta Wyborcza”, 23 grudnia 2016

 

18.03.2018, NIEDZIELA, GODZ. 19:00, SCENA DUŻA, czas trwania - 1:40h

Ceny biletów: strefa I 60 zł/ strefa II 50 zł/ strefa III 40 zł

powrót
© Copyright 2015 by Teatr Jaracza | All right reserved
Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, ul. 1 Maja 4, 10-118 Olsztyn, tel. 89 527 58 59
Projekt i wykonanie: Artneo.pl